فهرست مطالب

دیدگاه های شما
نظرات خود در رابطه با این بروکر را به ما بگویید

رگولاتوری فارکس چیست؟ | بررسی کاربرد اصلی رگولاتوری ها در بازار فارکس

رگولاتوری فارکس چیست؟ | بررسی کاربرد اصلی رگولاتوری ها در بازار فارکس

برای درک مفهوم رگولاتوری (Regulation) در بازار فارکس، بیایید از یک مثال شروع کنیم. تصور کنید بازار پرتلاطم فارکس، مثل یک دریای مواج است و شما با سرمایه‌های خود، سوار بر یک کشتی روی آب در حرکت هستید. این کشتی که حامل دارایی‌های شما است، همان کارگزاری یا بروکر (Broker) در بازار فارکس است.

کارگزاری‌ها درحقیقت واسطه‌گرانی هستند که بین تریدرها و بازار عمل می‌کنند. بنابراین اعتبار آنها بسیار اهمیت دارد، زیرا ما دارایی خودمان را در اختیار آنها گذاشته‌ایم و نباید بی‌گدار به آب بزنند.

دقیقاً همین‌جا است که رگولاتوری وارد صحنه می‌شود. رگولاتورها مثل یک ناظر، وظیفه دارند که اطمینان حاصل کنند، آیا کشتی (کارگزاری) سالم به مقصد می‌رسد؟ آیا در صورت آسیب یا ضرر، می‌تواند خودش را ترمیم کند و اعتبار کافی دارد؟

این نهادها برای این کار، قوانین و مقرراتی را تعیین می‌کنند تا بروکرها فقط با رعایت آنها، مجوز لازم برای فعالیت را داشته باشند. با این شرایط بهترین بروکر فارکس، بروکری است که رگولاتوری قوی‌تر و معتبرتری داشته باشد.

در این مقاله، علاوه بر مفهوم رگولاتوری، به بررسی نقش آن در بازار فارکس خواهیم پرداخت.

رگولاتوری چیست؟
رگولاتوری چیست؟

آشنایی با مفهوم رگولاتوری در بازار فارکس

در این بخش می‌خواهیم تعریفی آکادمیک و کامل‌تر را از رگولاتوری ارائه کنیم. در بازار فارکس، Regulation، به مجموعه آیین‌نامه‌ها و مقرراتی گفته می‌شود که به‎‌منظور حفظ امنیت و حقوق مشتریان در این بازار تعیین شده‌اند.

کارکرد دیگر این قوانین، کنترل فعالیت بروکرها، نظارت بر داده‌ها و اطلاعات مالی مشتریان، حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران و همچنین حل اختلافات بین مشتریان و بروکرها است.

به نهادهای ناظری که این مقررات را تنظیم می‌کنند، رگولاتور گفته می‌شود. رگولاتورها، به بروکرهایی که این قوانین را به‌خوبی رعایت کنند، مجوز فعالیت می‌دهند.

در حال حاضر، رگولاتورهای معتبری در دنیا فعالیت می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به CFTC (رگولاتور ناظر بر بازارهای فارکس و مشتقات مالی در آمریکا)، NFA (انجمن ملی معامله‌گران قراردادهای آتی)، FCA (رگولاتور ناظر بر بازارهای مالی انگلستان) و ASIC (رگولاتور ناظر بر بازارهای مالی استرالیا) اشاره کرد.

آشنایی با رگولاتوری‌های معروف دنیا به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین بروکر فارکس را برای خود انتخاب کنید، زیرا بروکری که بتواند مجوز فعالیت خود را از یک رگولاتوری معتبر دریافت کند، با قطعیت بالاتری یک کارگزاری مطمئن برای نگهداری و معامله با دارایی‌های شما است.

چرا رگولاتوری در بازار فارکس مهم است؟

رگوله کردن بروکرها در بازار فارکس، به چند دلیل مهم است:

1. محافظت‌کردن از دارایی مشتریان: رگولاتوری، بروکرها را موظف می‌کند تا از روش‌هایی استفاده کنند که ضرری به دارایی مشتریان نرسد. برای مثال: پوشش تضمین سپرده یکی از این روش‌ها است.
2. افزایش اعتماد به بازار: زمانی که یک بروکر رگوله می‌شود، مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری دارایی خود را به آن کارگزاری می‌سپارند، چون می‌دانند که یک نهاد معتبر بر فعالیت بروکر نظارت دارد.
3. شفافیت در فرایندها و تراکنش‌ها: با اطلاعات جامعی که رگولاتورها از بروکرها دریافت می‌کنند، همه چیز در بازار برای مشتریان کاملاً شفاف می‌شود.
4. رقابت عادلانه بین کارگزاری‌ها: با این قوانین، همه کارگزاری‌ها موظف‌اند به قوانین واحدی عمل کنند. با این کار، رقابت بین آنها عادلانه خواهد شد.
5. پاسخگوکردن بروکر: یکی از مزایای رگوله کردن بروکرها، پاسخگوکردن آنها در برابر ابهامات و شکایات مشتریان است.

رگولاتورها چه‌کارهایی برای یک بروکر انجام می‌دهند؟

رگولاتورها، کارهای مختلفی را برای حفظ حقوق مشتریان و سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

• تنظیم قوانین و مقررات
• صدور مجوز برای بروکرها
• نظارت بر عملکرد و تراکنش‌ها
• تعیین خط قرمز برای اطلاعات مشتریان
• برطرف ‌کردن اختلافات بین مشتریان و بروکر

معروف‌ترین رگولاتورها در بازار فارکس

اگر مهم‌ترین رگولاتورهای بازار فارکس را بشناسیم، مسلماٌ بهترین بروکر فارکس را خیلی راحت تشخیص خواهیم داد. در ادامه قصد داریم شما را با معروف‌ترین رگولاتورها در دنیا آشنا کنیم.

این نهادهای نظارتی در کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا و استرالیا فعالیت می‌کنند، اما چند رگولاتور نیز ناظر بر بروکرهای ایرانی هستند که با آنها نیز آشنا می‌شویم:

معروف‌ترین رگولاتورها
معروف‌ترین رگولاتورها

رگولاتوری FCA؛ ناظر بر بازارهای مالی انگلستان

FCA یا Financial Conduct Authority، سازمانی مستقل و معتبر در انگلستان است که به‌عنوان یک رگولاتوری سطح عالی در دنیا، شناخته می‌شود. این نهاد نظارتی، وظیفه دارد که با تنظیم مقررات و نظارت بر اجرای آنها توسط کارگزاری‌ها در انگلیس، اعتماد عمومی به بازار فارکس را حفظ کند.

FCA، برای مبارزه با تبانی و تقلب، مقررات بسیار سخت‌گیرانه‌ای را تنظیم کرده است. بااین‌حال، مشوق‌هایی هم برای بروکرهای عمل‌کننده به مقررات در نظر گرفته است.

این سازمان با ارائه آموزش‌های مالی و اطلاعات لازم به مردم، علاوه بر ایجاد امنیت در بازار، باعث افزایش آگاهی عمومی نیز می‌شود. مسلماٌ بروکری که تحت نظارت این نهاد مالی باشد، بهترین بروکر فارکس در انگلیس خواهد بود.

رگولاتوری CFTC؛ ناظر بر بازارهای مالی آمریکا

CFTC یا Commodity Futures Trading Commission، یکی از رگولاتورهای معروف دنیا و مسئول ناظر بر بازارهای جهانی قراردادهای آتی و سایر مشتقات مالی آمریکا است.

این سازمان در سال 1974 تأسیس شد و وظیفه اصلی آن، حفظ اعتماد عمومی در آمریکا نسبت به بازارهای مالی است. رگولاتوری CFTC، بر عملکرد مؤسسات مالی نظارت کرده و آنها را موظف به رعایت رفتار عادلانه نسبت به مشتریان می‌کند.

اما این سازمان چگونه جلوی تبانی و تقلب را در بروکرها می‌گیرد؟

CFTC برای این کار، اطلاعات کاملی از قراردادهای آتی و سایر مشتقات مالی ارائه می‌کند و سپس از مشتریان و شرکای مالی می‌خواهد که به این داده‌ها اعتماد کنند. این سازمان برای نظارت بر عملکرد بروکرها از تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کند.

خوب است بدانید که دایره نظارت CFTC به امریکا محدود نمی‌شود و این نهاد نظارتی در سراسر جهان از کلاهبرداری در بازارهای مالی جلوگیری کرده و به تنظیم مقررات می‌پردازد.

رگولاتوری ASIC؛ ناظر بر بازارهای مالی استرالیا

ASIC یا Australian Securities and Investments Commission، یکی دیگر از رگولاتورهای معروف دنیا است که در ایتالیا فعالیت می‌کند.

تمرکز اصلی این سازمان، افزایش فضای رقابت عادلانه بین بروکرها و نیز افزایش اعتماد مشتریان به بازارهای مالی استرالیا است. این سازمان با تنظیم مقررات لازم، در صورت تخطی هرکدام از بروکرها، به‌شدت با آنها برخورد می‌کند.

رگولاتوری ASIC مسئولیت نظارت بر شرکت‌های مالی مختلف را در این کشور برعهده دارد که بورس، بانکداری، بیمه و بازارهای مالی تبادلی از جمله آنان است. ASICدر اغلب موارد تنها در استرالیا فعالیت می‌کند، اما این سازمان همکاری‌های گسترده‌ای هم با نهادهای نظارتی دیگر کشورها دارد.

رگولاتوری CySec؛ رگولاتوری بروکرهای معروف در ایران

CySec یا Cyprus Securities and Exchange Commission، یکی از رگولاتورهای معروف در قبرس است که مسئولیت نظارت بر بازارهای مالی این کشور را برعهده دارد. این نهاد ناظر، بعضی از بروکرهای معروف در ایران را نیز رگوله می‌کند.

رگولاتوری Marshal Island؛ رگولاتوری بروکرهای معروف در ایران

، نهاد ناظر و رگولاتور معروف در جزایر مارشال است که نظارت بر فعالیت شرکت‌ها و بانک‌ها در این جزایر را برعهده دارد. این کمیته با تحلیل فعالیت بروکرها، اطمینان حاصل می‌کند که آنها به طور کامل از قوانین تبعیت کنند.

این سازمان، رگولاتوری بروکر لایت فارکس را برای ایرانیان برعهده دارد که البته در حال حاظر با ایرانیان قطع همکاری نموده است.

 این سازمان، بسیار سخت‌گیرانه عمل کرده و اعتبار زیادی به بروکرهای تحت نظارت خود می‌بخشد. با این حساب، بهترین بروکر فارکس در ایران، می‌تواند تحت نظارت این نهاد مالی باشد.

بروکرهای معروف در ایران
بروکرهای معروف در ایران

چگونه با کمک رگولاتوری، بهترین بروکر فارکس را پیدا کنیم؟

شما خیلی راحت می‌توانید بفهمید که یک بروکر تحت نظارت چه رگولاتوری است، زیرا اگر بروکرها از یک رگولاتور معتبر تبعیت کنند، با صدای بلند آن را اعلام می‌کنند. داشتن یک رگولاتور معتبر، باعث افزایش اعتبار آن بروکر خواهد شد.

بااین‌حال، چگونه می‌توانیم با فهمیدن رگولاتوری، بهترین بروکر فارکس را تشخیص دهیم؟ برای این کار، ابتدا باید ارزش و اعتبار رگولاتور موردنظر را تشخیص دهید. معمولاً رگولاتورهایی که توسط بانک مرکزی کشور میزبان تأیید شده‌اند یا سابقه و قدمت بالایی دارند، معتبرتر هستند.

همچنین قوانین سخت‌گیرانه و پشتیبانی و خدمات نیز، پارامترهای مهم دیگری در اعتبار یک رگولاتور هستند. یکی دیگر از راه‌های تشخیص بهترین بروکر فارکس، پرسش از سرمایه‌گذاران باتجربه است که کمک زیادی به شما خواهد کرد.

 

ارزش و اعتبار رگولاتور
ارزش و اعتبار رگولاتور

چگونه بدانیم که کارگزار فارکس ما تنظیم شده است؟

مهم است که مطمئن شوید که کارگزار فارکس شما به خوبی قابل اعتماد است و به درستی تنظیم می‌شود تا از کلاهبرداری فارکس جلوگیری شود. همچنین، مطمئن شوید که مقالات تخصصی نقد و بررسی بروکرها را مطالعه کنید که وضعیت نظارتی هر کارگزار فارکس را بصورت مجزا در آنها تعیین کردیم.

با راهنمای گام به گام زیر پیش بروید تا بدانید آیا کارگزار فارکس شما به خوبی تنظیم شده است یا خیر:

  • شماره مجوز آن را بیابید: شماره ثبت کارگزار را از متن افشا در پایین صفحه اصلی کارگزار چک کنید.
  • تأیید نمایه عمومی کارگزار: نام نهاد (یعنی نام شرکت قانونی یا نام تجاری) را در وب سایت تنظیم کننده جستجو کنید تا شماره ثبت را تأیید کنید.
  • تأیید وضعیت نظارتی: ما بروکرهای فارکس را بررسی و رتبه بندی کرده‌ایم.
  • در دسترس بودن جهانی: مطمئن شوید که کارگزار می‌تواند مشتریان کشور محل اقامت شما را بپذیرد. اگر کارگزار فاقد مقررات در کشور شما باشد، باز هم ارزش بررسی این را دارد که ببینیم آیا آنها می توانند به طور قانونی مشتریان کشور شما را بپذیرند.
  • تأیید: اگر در مورد مشروعیت وب‌سایت یا برندی که ادعا می‌شود تحت نظارت است شک دارید، با شماره تلفن تماس آنها بگیرید یا با آدرس ایمیل درج شده در وب‌سایت رگولاتوری تماس بگیرید.

رگولاتور‌ها، بهترین دوست یا بدترین دشمن؟

شاید تاکنون هرچه گفتیم از مزایا و خوبی‌های رگولاتورها برای مشتریان بود. حقیقت این است که اغلب موارد گفته شده کاملاً صحیح هستند و در دنیای واقعی، باعث آسودگی سرمایه‌گذاران و اعتماد آنها به بروکر می‌شوند؛ اما این تمام ماجرا نیست.

رگولاتورها و رگوله کردن یک بروکر، در بعضی موارد برای مشتریان نه‌تنها جالب نیست که بدتر هم هست. برای مثال، قوانین جدید Regulation می‌تواند موجب افزایش هزینه تراکنش‌ها و کارمزد آنها شود.

این مقررات‌های جدید همچنین می‌توانند باعث ایجاد محدودیت‌هایی در خرید و فروش برخی دارایی‌های معاملاتی شوند. این موضوع در نهایت، محدوده انتخاب مشتریان را برای معامله، کاهش می‌دهد.

رگولاتور‌ها، بهترین دوست یا بدترین دشمن؟

شاید تاکنون هرچه گفتیم از مزایا و خوبی‌های رگولاتورها برای مشتریان بود. حقیقت این است که اغلب موارد گفته شده کاملاً صحیح هستند و در دنیای واقعی، باعث آسودگی سرمایه‌گذاران و اعتماد آنها به بروکر می‌شوند؛ اما این تمام ماجرا نیست.

رگولاتورها و رگوله کردن یک بروکر، در بعضی موارد برای مشتریان نه‌تنها جالب نیست که بدتر هم هست. برای مثال، قوانین جدید Regulation می‌تواند موجب افزایش هزینه تراکنش‌ها و کارمزد آنها شود.

این مقررات‌های جدید همچنین می‌توانند باعث ایجاد محدودیت‌هایی در خرید و فروش برخی دارایی‌های معاملاتی شوند. این موضوع در نهایت، محدوده انتخاب مشتریان را برای معامله، کاهش می‌دهد.

سوالات پرتکرار

بله! هر بروکر معتبری باید تحت نظارت رگولاتوری معتبر باشد.

کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلیس، قبرس و سوئیس، رگولاتورهای معتبری دارند.

ویژگی‌های بهترین بروکر فارکس را می‌توانید در مقاله ملاک‌هایی تشخیص بهترین بروکر فارکس مطالعه نمایید.

بله! برخی از بروکرها در چندین کشور مختلف شعبه دارند و به‌همین دلیل تحت نظارت چندین رگولاتور قرار می‌گیرند.

گپ و گفت فارکسی

آیا شما هم تجربه معامله فارکس با یک بروکر خاص را داشته‌اید؟ در زمان انتخاب بروکر، بررسی کرده‌اید که کارگزاری شما از چه رگولاتوری تبعیت می‌کند؟ با ما در بخش نظرات، تجربیات ارزشمند خود را به اشتراک بگذارید.

فهرست مطالب

دیدگاه های شما
نظرخود را درمورد این مطلب به اشتراک بگذارید

Leave a comment

جهت ارتباط با پشتیبانی به ای دی زیر پیام بدهید

شبکه اجتماعی تلگرام نیازمند تغییر ای پی میباشد

اشتراک گذاری

عضویت در خبرنامه ی بروکریاب

پلتفرم گیم تریدینگ

آکادمی آموزشی آترین

پلتفرم هوشمند بروکریاب

پلتفرم کاریابی و استخدام جابینچارت

تماس با ما

ایمیل پشتیبانی

پشتیبان تلگرام

پلتفرم گیم تریدینگ

آکادمی آموزشی آترین

پلتفرم هوشمند بروکریاب

پلتفرم کاریابی و استخدام جابینچارت