فهرست مطالب

دیدگاه های شما
نظرات خود در رابطه با این بروکر را به ما بگویید

آموزش قدم به قدم الگوی سر و شانه به زبان ساده + ویدئو

الگوی سر و شانه

آموزش قدم به قدم الگوی سر و شانه به زبان ساده + ویدئو

مطالبی که بهتر است قبل از مطالعه این درس بخوانید:

• آشنایی با انواع تحلیل‌ها در فارکس
• آشنایی با پلتفرم معاملاتی

بعد از مطالعه این درس شما:

• الگوی سر و شانه را به طور کامل یاد می‌گیرید.
• می‌توانید از الگوی سر و شانه برای تشخیص ادامه روند بازار استفاده کنید.

اگر به عنوان یک معامله‌گر وارد یک بازار مالی مثلا فارکس شوید به تجزیه و تحلیل بازار نیاز دارید. معامله گران اغلب هنگام تجزیه و تحلیل بازار، روندها و الگوها را مطالعه می‌کنند، به این امید که حرکت بعدی قیمت را تشخیص دهند. شناخت و شناسایی صحیح الگوها و درک اهمیت آنها برای موفقیت در انجام معاملات بسیار مهم است. با استفاده از الگوها می‌توانید هدف و استاپ لاس درستی داشته باشید. الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال هدف و استاپ لاس از پیش تعیین شده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. این الگو به دلیل قابلیت اطمینانی که دارد در بین فعالان بازار سرمایه بسیار محبوب است.

بیایید الگوی نموداری سر و شانه را با جزئیات بررسی کنیم. این الگو که در ظاهر مانند یک سر و دو شانه است یک الگوی برگشتی به شمار می‌رود. یعنی روند حرکت قیمت بعد از ظاهر شدن این الگو تغییر می‌کند. برای درک بیشتر، ادامه مطلب را دنبال کنید.

در این درس از مجموعه دروس آموزش فارکس، با هم یاد خواهیم گرفت که:

• الگوی سر و شانه چیست؟
• الگوی سر و شانه معکوس چیست؟
• چگونه الگوی نموداری سر و شانه را تفسیر کنیم؟
• دو نمونه از الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه چیست؟

سر و شانه یک الگوی نموداری است که بر نمودار قیمت ظاهر می‌شود. در این الگو علاوه بر سر و شانه‌ها، یک خط گردن (Neckline) داریم. خط گردن یک خط تقریبا افقی است که دو فرورفتگی الگو را به هم وصل می‌کند. اگر خط گردن توسط نمودار قیمت به سمت پایین شکسته شود و این شکست با حجم بالای معاملات همراه باشد، سیگنال بازگشت بازار صادر می‌شود. این الگو معمولا بعد از یک روند صعودی ظاهر می‌شود. پس اگر معتبر باشد هشدار نزولی شدن بازار در آینده را می‌دهد. شکل زیر را با دقت نگاه کنید. در این شکل سر (مثلث بزرگ‌تر) و شانه‌ها (دو مثلث کوچک) و خط گردن (خط آبی رنگ) به خوبی قابل رویت است.

الگوی سر و شانه چیست؟
الگوی سر و شانه چیست؟

اگر خط گردن در سمت راست کمی به طرف پایین شیب داشته باشد و شانه راست تقریبا کوچکتر یا برابر با شانه چپ باشد، احتمال معتبر بودن الگو بیشتر است. یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کنید این است که پس از شکست خط گردن، ممکن است نمودار قیمت دوباره خط گردن را لمس کند. از این حرکت تحت عنوان پولبک (poolback) یاد می‌شود. پولبک نه تنها نشانه ادامه روند صعودی نیست، بلکه اعتبار بیشتری به الگوی نموداری سر و شانه می‌دهد و همواره تاکید می‌کند که احتمال دارد در آینده روند حرکت نزولی شود.
برای درک بهتر الگوی سر و شانه باید بدانید که هر چه حجم معاملات در زمان شکست خط گردن یا در هنگام پولبک به آن بیشتر باشد، احتمال معتبر بودن الگو و قوی بودن سیگنال آن بیشتر است. الگوی نموداری سر و شانه ممکن است در هر بازه زمانی، از چند دقیقه تا هفتگی و ماهانه تشکیل شود. با این حال، هر چه بازه زمانی بزرگتر باشد، شانس موفقیت در استفاده از آن بیشتر است. دقت کنید این الگو تقریباً هرگز کامل نیست، به این معنی که احتمالاً نوسانات قیمتی اندکی در بین شانه‌ها و سر وجود دارد و شکل الگو به ندرت در واقعیت کامل می‌شود. با بررسی نمونه‌های واقعی در ادامه این مورد را کاملا متوجه می‌شوید.

الگوی سر و شانه معکوس چیست؟

بعد از معرفی الگوی سر و شانه، نوبت به توصیف سر و شانه معکوس می‌رسد. این الگو، تصویر الگوی نموداری سر و شانه در آینه است. آنچه در مورد سر و شانه گفتیم در مورد سر و شانه معکوس نیز صدق می‌کند. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که سر و شانه معکوس پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد و یک الگوی برگشتی صعودی است. شکل زیر نمایی واضح از الگوی سر و شانه معکوس است.

الگوی سر و شانه معکوس چیست؟
الگوی سر و شانه معکوس چیست؟

حال که الگوی نموداری سر و شانه را یاد گرفتید، احتمالا به دنبال یک بروکر خوب برای انجام معامله هستید. اگر نمی‌دانید از کدام بروکر استفاده کنید از بروکریاب کمک بگیرید. با این پلتفرم هوشمند می‌توانید بروکرهای مختلف را مورد بررسی قرار دهید و اطلاعات خوبی در مورد هر یک به دست آورید.

چگونه الگوی نموداری سر و شانه را تفسیر کنیم؟

منظور از تفسیر الگو، تعیین هدف و استاپ لاس است. حداقل هدف در این الگو، فاصله عمودی از نوک سر تا خط گردن است. استاپ لاس را نیز می‌توان در بالای شانه راست قرار داد. در سر و شانه معکوس، استاپ لاس معمولاً در پایین شانه راست قرار می‌گیرد.

معرفی دو نمونه الگوی سر و شانه

معرفی دو نمونه الگوی سر و شانه
معرفی دو نمونه الگوی سر و شانه

 

تصویر بالا را ببینید. این تصویر یک نمودار قیمت در بازه روزانه است. در اینجا الگوی سر و شانه به زیبایی تشکیل شده است. همان طور که می‌بینید شانه سمت راست کمی کوچکتر از شانه سمت چپ است. در این نمودار پس از شکست خط گردن، بازار شاهد فروش شدیدی بوده و تنها در یک شمع، قیمت به هدف الگو (خط آبی) رسیده است. علاوه بر این، شکست خط گردن با حجم بالای معاملات همراه بوده که اعتبار الگو را نشان می‌دهد. همان طور که می‌بینید نمودار بعد از ظاهر شدن سر و شانه تغییر روند داده و از صعودی به نزولی تبدیل شده است.

 

معرفی دو نمونه الگوی سر و شانه
معرفی دو نمونه الگوی سر و شانه

 

تصویر بالا نمونه‌ای از الگوی نموداری سر و شانه معکوس است. در اینجا شاهد برگشت بازار از روند نزولی به سمت روند صعودی بعد از ظاهر شدن سر و شانه معکوس هستیم. پولبکی که به خط گردن زده شده اعتبار الگو را افزایش داده است. به طوری که می‌توان هدفی برابر با فاصله نوک سر تا خط گردن برای آن در نظر گرفت.

جمع‌بندی

اکنون که با آموزش الگوی سر و شانه با ما همراه بودید لازم است بدانید هیچ الگوی نموداری 100٪ دقیق نیست. با این حال سر و شانه نشان دهنده تغییر در روند است و یک فرصت برای به دست آوردن سود ایجاد می‌کند. در کل پیشنهاد می‌شود در کنار استفاده از هر الگویی به موارد دیگری از جمله اندیکاتورها هم دقت کنید تا ریسک معامله را کاهش دهید.

تمرین‌های این درس:

• اگر تاکنون از الگوی نموداری سر و شانه یا سر و شانه معکوس استفاده کرده‌اید تجربیات خود را در بخش کامنت اعلام کنید.
• آیا برایتان پیش آمده بعد از استفاده از این الگو ضرر کرده باشید؟

فهرست مطالب

دیدگاه های شما
نظرخود را درمورد این مطلب به اشتراک بگذارید

Leave a comment

جهت ارتباط با پشتیبانی به ای دی زیر پیام بدهید

شبکه اجتماعی تلگرام نیازمند تغییر ای پی میباشد

اشتراک گذاری

عضویت در خبرنامه ی بروکریاب

پلتفرم گیم تریدینگ

آکادمی آموزشی آترین

پلتفرم هوشمند بروکریاب

پلتفرم کاریابی و استخدام جابینچارت

تماس با ما

ایمیل پشتیبانی

پشتیبان تلگرام

پلتفرم گیم تریدینگ

آکادمی آموزشی آترین

پلتفرم هوشمند بروکریاب

پلتفرم کاریابی و استخدام جابینچارت