معرفی کامل الگوی سقف و کف سه قلو

فهرست مطلب

 

معرفی کامل الگوی سقف و کف سه قلو [آموزش تصویری]

 

مطالبی که بهتر است پیش از مطالعه این درس بخوانید:

  • آشنایی با انواع تحلیل‌ها در فارکس
  • آشنایی با پلتفرم معاملاتی

 

پس از مطالعه این درس شما:

  • با الگوی سقف سه قلو و الگوی کف سه قلو به طور کامل آشنا می‌شوید.
  • می‌توانید با استفاده از الگوی سقف و کف سه قلو ادامه روند بازار را تشخیص دهید.

 

در پاسخ به سوال الگوی سقف و کف سه قلو چیست، می‌توان گفت الگویی متشکل از سه مثلث و یک خط گردن است. در سقف سه قلو نوک مثلث‌ها در بالا و در کف سه قلو نوک مثلث‌ها در پایین قرار دارد. با ما همراه باشید تا این دو الگوی محبوب را به دقت بررسی کنیم.

سقف سه قلو یک الگوی برگشتی نزولی است. به این معنی که در پایان یک روند صعودی رخ می‌دهد و روند حرکت نمودار قیمت بعد از آن نزولی می‌شود. این الگو از سه سقف متوالی تقریبا هم ‌اندازه تشکیل شده است. این‌ها همه سطوح مقاومت هستند.

 

کف سه قلو یک الگوی بازگشتی صعودی است. به این معنی که در پایان یک روند نزولی رخ می‌دهد و روند حرکت نمودار قیمت بعد از آن صعودی می‌شود. این الگو از سه کف متوالی تقریبا هم ‌اندازه تشکیل شده است. این‌ها همه سطوح حمایت هستند.

این الگو نیز مانند الگوی سر و شانه، یکی از قابل اعتمادترین و دقیق‌ترین الگوهای تحلیلی است و شناسایی آن در نمودارهای معاملاتی نسبتاً آسان است. اما چگونه می‌توان از آن در معاملات فارکس استفاده کرد؟!

 

در این درس از مجموعه دروس آموزش فارکس، با هم یاد خواهیم گرفت که:

  • الگوی سقف سه قلو چیست؟
  • چگونه الگوی سقف سه قلو را در معاملات فارکس شناسایی و استفاده کنیم؟
  • الگوی کف سه قلو چیست؟
  • چگونه الگوی کف سه قلو را در معاملات فارکس شناسایی و استفاده کنیم؟
بخوانید  آموزش کامل الگوی چکش معکوس + نکات مهم

 

الگوی سقف سه قلو چیست؟

در معرفی الگوی سقف و کف سه قلو ابتدا به توصیف سقف سه قلو می‌پردازیم. این الگو یک الگوی نموداری در تحلیل تکنیکال است که پس از یک روند صعودی رخ می‌دهد و قبل از شروع حرکت نزولی، بالاترین قیمت روند صعودی را سه بار لمس می‌کند. پس از اینکه قیمت به قله سوم رسید و به زیر خط گردن سقوط کرد، انتظار می‌رود که قیمت به کاهش خود ادامه دهد و معکوس شدن روند صعودی اتفاق بی‌افتد.

مانند سایر الگوهای نموداری بازگشتی، می‌توان از این الگو برای پیش بینی پایان روند قبلی استفاده کرد. پس به معامله‌گران کمک می‌کند سطوح ورودی خوبی برای خود پیدا کنند. زیرا هدف از پیش تعیین شده‌ای دارد.

 

از نظر ساختاری، شبیه الگوی سر و شانه است. با این تفاوت که در اینجا یک سر و دو شانه نداریم، بلکه سه قله داریم که تقریباٌ در یک ارتفاع واقع شده‌اند. شکل زیر را ببینید تا با ساختار ظاهری این الگو بیشتر آشنا شوید.

 

الگوی سقف سه قلو چیست؟/2FX

 

در این شکل خط آبی همان خط گردن است که مانند یک سطح حمایتی عمل می‌کند. خط سیاه نیز سطح مقاومتی است که قیمت نمی‌تواند آن را به سمت بالا بشکند. دقت کنید در این میان فراز و نشیب‌هایی اتفاق می‌افتد که وجود آنها کاملا طبیعی و منطقی است.

 

از طرفی زمانی که خط گردن به سمت پایین شکسته می‌شود معمولا نمودار قیمتی یک بار دیگر تا خط گردن بالا می‌رود. این اتفاق را پولبک می‌گویند. پولبک اعتبار الگو را افزایش می‌دهد. مخصوصا اگر حجم معاملات در این زمان زیاد باشد.

 

چگونه الگوی سقف سه قلو را در معاملات فارکس شناسایی و استفاده کنیم؟

آموزش الگوی سقف و کف سه قلو چندان دشوار نیست. الگوی سقف سه قلو زمانی اتفاق می‌افتد که دارایی به سطح مقاومت معینی برسد و نتواند بالاتر از آن حرکت کند. هنگامی‌ که نمودار قیمت دو بار سطح مقاومت را لمس کند، از آن به عنوان الگوی سقف دو قلو یاد می‌شود، اما زمانی که این اتفاق سه بار رخ دهد، به عنوان سقف سه قلو شناخته می‌شود و نشان از برگشت روند با قدرت بیشتری دارد. در تصویر زیر می‌توانید نمونه واقعی این الگو را ببینید.

بخوانید  کانال سیگنال ApexBull

 

چگونه الگوی سقف سه قلو را در معاملات فارکس شناسایی و استفاده کنیم؟/2FX

 

در اینجا قیمت سه بار در سطح مقاومت متوقف شده و سپس به زیر خط گردن سقوط کرده است. پس برای شناسایی و استفاده از این الگو باید به موارد زیر توجه کنید:

  • نمودار قیمت سه بار به یک سطح مقاومت برسد.
  • یک خط حمایت در زیر خط مقاومت قابل رویت باشد.
  • نمودار خط حمایت را به سمت پایین بشکند.

در این حالت می‌توانید سطوح اصلاح فیبوناچی را رسم کنید یا اندیکاتور MACD را به نمودار اضافه کنید. سپس وارد یک موقعیت فروش با حد ضرر روی خط گردن یا کمی بالاتر از آن شوید.

 

الگوی کف سه قلو چیست؟

الگوی کف سه قلو تصویر سقف سه قلو در آینه است. با این تفاوت که بعد از یک روند صعودی اتفاق می‌افتد و نشان از نزول نمودار در آینده را دارد. این الگو از سه کف که روی یک خط حمایت واقع شده تشکیل می‌شود.

خط گردن در اینجا یک سطح مقاومت است که اگر به سمت بالا شکسته شود نشان از معتبر بودن الگو را دارد. حال اگر این شکست با پولبک همراه باشد و حجم معاملات در این ناحیه چشمگیر باشد بهتر است. برای درک این الگو تصویر را ببینید.
الگوی کف سه قلو چیست؟/2FX

 

چگونه می‌توانیم الگوی کف سه قلو را در معاملات فارکس شناسایی و استفاده کنیم؟

شناسایی و استفاده از الگوی سقف و کف سه قلو در فارکس مشابه هم است. شکل‌گیری کف سه قلو در معاملات فارکس زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک جفت ارز نتواند به زیر سطح مقاومت حمایتی مشخصی برسد و سه بار آن را ملاقات کرده و به سمت بالا حرکت کند.

بخوانید  آموزش کامل الگوی هامر (چکش) | نحوه استفاده صحیح از الگوی Hammer

تشخیص این الگو نسبتاً آسان است. زیرا شکل ساختاری واضحی دارد. در واقع در انتهای یک روند نزولی رخ می‌دهد و دارای سه کف در یک سطح است. تایید الگو زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت خط گردن را به سمت بالا بشکند. وقتی این اتفاق می‌افتد، فروشندگان کنترل بازار را از دست می‌دهند و خریداران کنترل را به دست می‌گیرند. تصویر زیر یک نمونه واقعی از الگوی کف سه قلو است.

 

چگونه می‌توانیم الگوی کف سه قلو را در معاملات فارکس شناسایی و استفاده کنیم؟/2FX

 

در اینجا فروشندگان سه بار برای شکستن سطح حمایت تلاش کرده‌اند اما موفق نشده‌اند. هنگامی‌ که قیمت خط گردن را شکست، روند صعودی تایید می‌شود و قیمت این جفت ارز به سمت بالا حرکت می‌کند. پس برای شناسایی و استفاده از الگوی کف سه قلو باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نمودار قیمت سه بار یک سطح حمایت را ملاقات کند.
  • یک سطح مقاومتی در بالای سطح حمایتی قابل رویت باشد.
  • قیمت خط گردن را به سمت بالا بشکند.

در اینجا می‌توانید سطوح اصلاح فیبوناچی را رسم کرده یا اندیکاتور MACD را به نمودار خود اضافه کنید. سپس یک موقعیت خرید با یک دستور حد ضرر روی خط گردن یا کمی پایین‌تر از آن وارد نمایید.

 

گپ و گفت فارکسی

  • تا حالا چند بار موفق شده‌اید الگوی سقف سه قلو یا کف سه قلو را روی نمودار تشخیص دهید؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.
  • آیا در صورت تشخیص از آن استفاده کرده‌اید؟
  • آیا با استفاده از الگوی سقف و کف سه قلو به سود دست یافته‌اید؟

 

سوالات متداول

1-تفاوت الگوهای کندل استیک با الگوهای نمودار چیست؟

تفاوت الگوهای کندل استیک با الگوهای نمودار در این است که، یک الگوی کندل استیک در داخل یک کندل روی نمودار رخ می‌دهد، در حالی که یک الگوی نمودار روی بسیاری از کندل‌ها رخ می‌دهد.

2-قانون 3 کندل چیست؟

برای کسانی که مایل به معامله آن هستند، می‌توان موقعیت خرید را در نزدیکی پایان روز در سومین کندل یا در بازه پایین برای سه صعودی به سمت بالا وارد کرد. استاپ لاس را می توان زیر پایین‌ترین کندل سوم، دوم یا اول قرار داد.

3-چند کندل، تشکیل یک روند می‌دهند؟

به طور خلاصه، تعداد کندل‌های مورد نیاز برای تأیید روند در بازار فارکس به نوع روندی که یک معامله‌گر به دنبال آن است بستگی دارد. برای یک روند صعودی، معمولاً حداقل سه کندل صعودی متوالی مورد نیاز است. برای یک روند نزولی، معمولاً حداقل سه کندل نزولی متوالی مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید

معایب استفاده از سیگنال فارکس

معایب استفاده از سیگنال فارکس

نقاط ضعف و معایب استفاده از سیگنال فارکس...

مفهوم پیپ (Pip) در فارکس و بهترین مثال برای محاسبه آن

مفهوم پیپ (Pip) در فارکس و بهترین مثال برای محاسبه آن

مفهوم پیپ (Pip) در فارکس و بهترین مثال برای محاسبه آن...

اندیکاتور RSI

آموزش ۰ تا ۱۰۰ اندیکاتور RSI + بهترین تکنیک‌ها

آموزش ۰ تا ۱۰۰ اندیکاتور RSI + بهترین تکنیک‌ها...

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
neda
23 اسفند 3:56 بعد از ظهر

سلام ممنون از خدمات خوبتون
میزان موفقیت الگوی کف وسقف سه گانه چقدر است؟

پشتیبان سایت
پاسخ به  neda
23 اسفند 4:00 بعد از ظهر

سلام خانوم ندا
ممنون از لطف شما
دهه‌ها تحقیق تجاری نشان می‌دهد که الگوی کف و سقف سه گانه دارای نرخ موفقیت 87 درصدی در بازارهای صعودی و میانگین پتانسیل سود +45 درصدی است. الگوی نمودار کف و سقف سه گانه از الگوهای معاملاتی محبوب است زیرا قابل اعتماد و دقیق است و متوسط ​​سود خوبی برای معامله گران ایجاد می کند.

ورود | ثبت نام
2FX -

مشاوره رایگان

اگر نمیدونی چه دوره ای برات مناسبه یا باید از کجا شروع کنی نگران نباش ؛ فقط کافیه فرم زیر رو پر کنی تا مشاورین ما در تلگرام بهت پیام بدن و کمکت کنن .